Harlow’n äidillisen rakkauden ja isällisen armon kirkko, 2017

Harlow’n äidillisen rakkauden ja isällisen armon kirkko on Limppu Witickin akryylimaalaus, jossa pohditaan kirkon vastuuta eläimiin. Laajempi kuvaus maalauksen taustasta on kirjoitettu tämän sivun loppuun.

495 €

Taiteilija: Limppu Witick
Tekniikka: Akryylimaalaus kangaspinkopohjalle
Valmistumisvuosi: 2017
Koko: 40 x 30 cm

Teos oli vuosina 2017 ja 2018 esillä mahdollisesti maailman ensimmäisessä eläinteologiaa käsittelevässä taidenäyttelyssä nimeltään Armoa!. Teos on lakattu.

  • Hinta sisältää arvonlisäveron (10 %) + toimituskulut kotimaassa
  • Kehykset eivät sisälly hintaan.

Mattapintainen printti (A4) - 30 €

Printti on painettu mattapintaiseen paperiin. Jokaiseen printtiin kirjoitetaan käsin taiteilijan aito nimikirjoitus.

  • Hinta sisältää arvonlisäveron (24 %) + toimituskulut kotimaassa
  • Printin koko: A4 (29,70 x 21,00 cm)
  • Kehykset eivät sisälly hintaan.

Mattapintaiset printit painatetaan kysynnän mukaan, ja siksi toimitusaika saattaa olla normaalia pidempi.

Mattapintainen printti (A5) - 20 €

Printti on painettu mattapintaiseen paperiin. Jokaiseen printtiin kirjoitetaan käsin taiteilijan aito nimikirjoitus.

  • Hinta sisältää arvonlisäveron (24 %) + toimituskulut kotimaassa
  • Printin koko: A5 (21,00 x 14,8 cm)
  • Kehykset eivät sisälly hintaan.

Mattapintaiset printit painatetaan kysynnän mukaan, ja siksi toimitusaika saattaa olla normaalia pidempi.

Postikortti - 2,50 €

Kortit painetaan laadukkaaseen, kartonkimaiseen paperiin, joka toistaa värit ja yksityiskohdat hyvin.

  • Hinta sisältää arvonlisäveron (24 %)
  • Saat postikulut kaupan päälle, mikäli tilauksesi kokonaissumma on 25 € tai enemmän. Muussa tapauksessa hintaan lisätään postimaksu 4 €.
  • Kortin koko: 13,9 cm x 10,7 cm.

Postikortteja teetetään lisää kysynnän mukaan.


Sekä alkuperäinen taideteos että siitä teetetyt tuotteet ovat tilattavissa sähköpostitse tai yhteydenottolomakkeen kautta.


Maalauksen kuvaus

Teoksen nimi viittaa Harry Harlowin 1990-luvun alussa tekemiin tutkimuksiin reesusapinoiden poikasilla. Harlow huomasi, että pienet äidistään erotetut poikaset pitivät lattioille asetetuista pyyhkeistä, ja tarrautuivat niihin aina mahdollisuuden saatuaan. Apinoille tuotti selkeästi suurta tuskaa, jos pyyhkeet otti pois. Harlow keksi, että pyyhkeisiin tarraaminen johtui ikävästä äitiin. Hän loi kankaasta valmistetun punasilmäisen keinoäidin apinavauvoille ja huomasi, että ne valitsivat pyyhkeet jopa mieluummin kuin ruoan.

Makakit hakeutuivat halaamaan pyyhettä silloinkin, että ”äitiin” oli asennettu piikkejä, jotka työntyivät esiin ja vahingoittivat poikasta aina varoittamatta juuri tämän nukahdettua ”äidin” syliin. Ennen tutkimusta oltiin oltu varmoja, että eläin- tai ihmislapset välittivät äidistään vain äidinmaidon vuoksi – läheisyyden tai sylissä pitämisen ajateltiin olevan lapselle jopa haitaksi.

Tutkimus kumosi tämän ajatuksen, ja saatuja tuloksia pidettiin hätkähdyttävinä. Maalauksessa äitinä toimii risti, joka jättää ehkä kuitenkin vastaamatta poikasen toiveisiin. Teos muistuttaa kirkkoa ottamaan myös eläimet huomioon opetuksessaan ja julistuksessaan.